Friday 25 November 2016

Indonesia (Bukit Tinggi) - Day 2

Assalamualaikum !!!

Hari kedua diteruskan dengan hanya bersarapan di hotel sambil menghirup udara yang segar. Selepas bersarapan sempat la untuk bergambar di sekitar kawasan hotel. Jangan hairan kerana, pagi-pagi lagi peniaga akan berhimpun di kawasan hotel untuk menjual jualan mereka. Mereka ini hanya berniaga apabila terdapat tamu yang menginap di hotel tersebut sahaja.

Tersama pulak warna baju dengan pokok kat situ... 
hikhikhik

Saujana mata memandang...

Satu-satunya resort yang ada di situ...

Para peniaga dan jualannya...

Sales check-out aku meneruskan perjalanan ke Rumah Buya HAMKA. Untuk kesana harus melalui Kelok 44. Kelok bermaksud Corner yang mana terdapat 44 corner yang begitu curam dan menakutkan. Hanya kereta dan bus berkapasiti max 25 orang sahaja yang boleh melalui jalan tersebut. Kenderaan besar daripada itu tidak dibenarkan kerana jalannya sempit dan berliku-liku. 

Tiba di Rumah Buya HAMKA, aku di sambut oleh anak saudara Buya HAMKA iaitu Pak Rashid untuk mendengar serba sedikit cerita berkaitan Buya HAMKA. Selesai mendengar cerita dan sesi bergambar, aku meneruskan perjalanan untuk ke Bukit Tinggi.

Bergambar sebelum naik ke atas...

Sempat meminta tanda tangan untuk novel
Tenggelamnya Kapal Van Det Wjick...

Makan tengah hari di rumah makan Simpang Raya. Makanan tak sesedap dulu tapi kerana lapar, makan je tanpa banyak kerenah. Singgah sebentar di Pandai Sikek untuk membeli telekung buatan tangan hasil tempatan. 

Tiba di Bukit Tinggi terus check in di Hotel Grand Malindo yang mana ianya terletak di tengah-tengah kawasan bandar Bukit Tinggi. Selepas beristirehat dan menunaikan solat, makan malam di Wong Semarang. Merupakan restoran ayam penyet. Sedap dan murah.


bersambung... 


No comments:

Post a Comment