Friday 28 June 2013

Tempat Menarik di Sabah

Assalamualaikum !!!

Sabah merupakan salah satu negeri yang terdapat di dalam peta Malaysia. Besarnya Sabah memang tak terkata. Di Sabah terdapat beberapa tempat menarik untuk dilawati samada yang suka kan aktiviti lasak atau pun feeling-feeling cantik je.

Antara tempat-tempat menarik yang terdapat di Sabah dan pernah aku pergi adalah :

1) Tip of Borneo (Simpang Mengayau) - Kudat
     Tip of Borneo ini merupakan penghujung negeri Sabah dan merupakan pertembungan antara Laut China Selatan dan Laut Sulu. Jika anda antara pengunjung bertuah di sana, anda akan dapt melihat ombak antara kedua-dua laut tersebut bertembung di hujung batuan. Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kudat mengambil masa lebih kurang 3jam.

Tanda keagungan di Kudat.

2) Kampung Tampi-Tampi - Semporna
    Kawasan pulau ni memang cantik dan tempat ini pernah dijadikan lokasi pengambaran filem Duyung keluaran KRU. Memang cantik kawasan dan airnya sungguh jernih. 

Salah satu resort yang ada di Kampung Tampi-Tampi

3) Rumah Terbalik - Tamparuli
    Satu lokasi yang sangat menarik untuk dilawati bersama keluarga. Kalau ada penyakit cepat pening, elok tunggu kat luar je la sebab kompem pening kalau masuk nanti. Rumah Terbalik ini dibina sebagai satu tarikan pelancong ke Sabah dan ini merupakan satu-satunya Rumah Terbalik yang berada di Asia (kalau tak silap cheq la). Tiket masuk ke dalam rumah ni Dewasa RM10 dan untuk kanak-kanank tak pasti pula.

Salah satu tarikan yang menarik dan unik...


4) Sepilok - Sandakan
    Ini juga merupakan lokasi yang wajib pergi jika ke Sabah. Tapi agak jauh kalau menaiki kenderaan darat kerana Sepilok terletak di daerah Sandakan. Sepilok merupakan tempat lindungan Orang Utan yang tidak di kurung di dalam sangkar. Bayaran dikenakan untuk menyaksikan gelagat Orang Utan makan tetapi terdapat waktu-waktu tertentu sahaja yang dibenarkan untuk melawat. Waktu pagi 0900-1100 dan pada waktu petang 1430-1540.

Sangat sesuai bagi sesiapa yang cintakan haiwan...

5) Kolam Ikan Kelah - Ranau
    Spa Ikan Kelah ini terletak di Kampung Luantin, Ranau. Terdapat laluan sungai yang dipenuhi dengan ikan kelah yang akan memakan kulit-kulit mati di kaki anda. Sesiapa yang lebih ekstrem boleh berendam terus ke dalam sungai tersebut. Bayaran yang di kenakan adalah Dewasa RM10 dan Kanak-kanak RM5 dan waktu yang diberikan lebih kurang 15-20minit. 


Terasa kegelian teramat sangat...


6) Gunung Kinabalu - Kundasang
    Ini merupakan lambang kepada Negeri Sabah. Sesiapa yang pergi ke Sabah tetapi tak pergi sekurang kurangnya kaki Gunung Kinabalu amatlah rugi. Udaranya sungguh bersih dan nyaman. Melihatkan puncak gunung tersebut, hilang segala kepenatan yang dirasai sepanjang perjalanan dan mensyukuri keindahan yang Allah jadikan.

7) Pulau Manukan, Pulau Sapi & Pulau Mamutik - Kota Kinabalu
    Pada sesiapa yang sukakan aktiviti air, boleh la ke Pulau Manukan, Pulau Sapi dan Pulau Mamutik yang terletak di Kota Kinabalu. Feri yang perlu diambil untuk ke sana bertolak dari Jetty Jesselton. Harga yang dikenakan bergantung ke pulau mana yang menjadi pilihan kalbu. Untuk ke Pulau Manukan, harga bagi Dewasa RM 27 pergi dan balik. Air di setiap pulau-pulau tersebut sangatlah jernih hingga dapat melihat hidupan di dasar dengan mata kasar. Aktiviti yang boleh dilakukan di sana seperti Parasailing, Snorkeling, Banana Boat, Fish Boat dan Diving. Bayaran untuk setiap aktiviti dikenakan berasingan.

Best wo... Gayut saye...

8) Pasar Filipina -  Kota Kinabalu
     Ini merupakan tempat wajib bagi pelancong apabila datang ke Sabah. Di sini terdapat berpuluh-puluh buah kedai yang menjual makanan laut segar hasil tangkapan nelayan. Ketam, Udang, Ikan, Sotong dan namakan saja makanan laut yang teringin anda makan, insya Allah terdapat di sini.

9) Maliau Basin - Keningau
    Tempat ini merupakan salah satu hutan yang belum diteroka oleh manusia secara berleluasa. Apa yang menarik di sini adalah terdapatnya kolam air terjun 7 tingkat. Sangat menarik dan airnya agak kehitaman. Di sini juga boleh melakukan banyak aktiviti seperti "jungle tracking", "camping", "water sport" dan lain2.

credit to Google Images...





    



2 comments:

  1. Boleh saya tahu..tinggal kat mana? Plan nak ke sana bulan 11 ni.. sewa kereta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tinggal di Marina Aprt berhampiran dengan pasar filipin. utk mkalumat lanjut boleh contact saya thru fb nadya rusly

      Delete