Saturday 22 June 2013

Puisi atau Sajak - #3

Assalamualaikum !!!

Hari ni terasa ada sedikit mood untuk menulis. Aku tak pasti ini akan dinamakan sebagai Puisi atau Sajak. Apa yang lebih pada aku, dengan aku menulis jiwa aku terasa amat tenang umpama burung terbang di udara tanpa ada halangan.

Terimalah hasil yang tidak seberapa ini untuk dibaca, direnung dan difikirkan sejenak...

Belenggu Dunia

Dunia,
Sepi tanpa bunyi
Tiada kata-kata yang ingin diungkapkan
Penuh dengan maksiat
Penuh dengan pancaroba
Penuhlah dengan bahaya...

Alam,
Lelaki dan perempuan
Hidup dengan mewah
Tiada batas agama
Semakin sesat ditelan arus pemodenan
Pegangan agama entah hilang ke mana...

Carilah,
Carilah wahai manusia
Segala amalan yang dahulunya dipegang
Yang dahulunya disanjung
Kelak akan menyesal 
Bila diri tak punya apa-apa...

Seingat aku, aku menulis rangkap-rangkap ni masa aku berada di dalam kelas. Kertas dan pen bila berada di tangan, ada je benda yang akan aku tulis melalui pemerhatian aku. Jadi, ayat-ayat dalam Puisi/Sajak ni sangatlah berterabur. Asal aku rasa puas aku akan berhenti menulis tak kira habis atau tak sesuatu Puisi/Sajak itu.

No comments:

Post a Comment