Friday 14 June 2013

Jalan-Jalan di Sepanjang Borneo

Assalamualikum !!!

Ya Allah, sesungguhnya sejak sebelakangan ini, aku tersangatlah malas nak update belog ni. Tak tahu la kemana hilangnya semangat yang sebelum ini membara. Mungkin disebabkan mood holiday terlebih daripada segalanya. So hari ni nak bercerita sikit tentang percutian mengejut aku sekeluarga. Abang aku yang berada di Sabah telah membooking kan tiket flight untuk aku, ibu dan abah ke sana untuk bercuti. Alhamdulillah percutian ini ditaja sepenuhnya oleh abang ku dan isterinya. Mintak-mintak ada la percutian sebegini setiap tahun. Heheheh (dah bagi lengan nak bahu pulak). Walaupun sudah beberapa kali aku sekeluarga berkunjung ke Sabah, tetapi percutian kali ini sungguh menarik kerana, boleh di katakan kesemua tempat-tempat menarik kami pergi kerana cuti kali ni lama sikit.

Ok, now start with our journey...

Day 1...

Flight PEN-BKI memakan masa selama 2jam 45minit. Flight berlepas pada pukul 4.40 petang dan bila sampai di Sabah, keadaan cuaca tersangatlah gelap seperti pukul 9 atau 10 malam waktu semenanjung. Apa yang aku ketahui daripada pembacaan dan mendengar cerita orang, sebenarnya waktu Sabah dan Sarawak adalah lebih awal daripada waktu Semenanjung akan tetapi ketika pemerintahan Tun Mahathir, beliau telah menyamakan waktu Semenanjung Malaysia dan Sabah dan Sarawak kerana kita semuakan dalam 1 negara (kalau salah informasi ini harap maaf). So selepas sampai, kami sekeluarga terus ke kedai makan di area Tanjung Aru.

Day 2...

Lepas je Subuh terus gerak ke Kota Kinabalu untuk mencari sarapan. Akhirnya kami memilih untuk makan di Kak Nong iaitu sebuah restoran yang terletak sebelum pekan Kota Kinabalu. Makanannya boleh tahan tapi harganya sabar je la. Untuk sepinggan nasi lemak bodoh (just basic nasi lemak) RM4. Bagi aku mahal la sebab aku sendiri meniaga nasi lemak tak mahal macam tu. Tapi tak pe, disebabkan sepinggan nasi lemak itulah perut tu menahan lapar sepanjang perjalanan ke Tawau. Perjalan dari Kota Kinabalu ke Tawau dengan menaiki kereta memakan masa selama lebih kurang 8 jam tetapi disebabkan kami berhenti di beberapa tempat, jadinya perjalanan tersebut memakan masa selama lebih kurang 10 jam (kematu punggungku). Orang kata jauh perjalanan luas pemandangan. Laluan yang digunakan sepanjang perjalanan tersebut melalui beberapa daerah. Dari Kota Kinabalu kita akan melalui tempat seperti Pitas, Kalimungan, Paitan, Sugut, Telupit, Simpang Beluran, Sandakan, Bukit Garam, Kinabatangan , Paris (Sabah pun ada kota cinta jugak), Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau...

Alhamdulillah selamat sampai di Tawau terus check-in hotel iaitu My Inn Hotel. Hotel ini merupakan hotel yang terletak di tengah-tengah pekan Tawau berhampiran dengan Pasar Gantung (Central Market). Range harga pun boleh tahan tak mahal dan bilik sangat ok.


Day 3...

Hari ini hanya bersiar-siar di sekitar pekan Tawau. Sempat meneman ibu untuk membeli ikan masin merah yang perutnya di sumbat dengan garam. Ikan masin tersebut hanya terdapat di Tawau. Sedapnya ikan masin tu memang tak terkata. Tapi sebelum ke Pasar Basah Tawau, kami sekeluarga sempat bersarapan di Mee Tauhu Tawau. Mee nya memang awesome wa cakap lu. Sedap hingga licin pinggan ku dibuatnya. Setiap kali ke Tawau, tak pernah ku tinggal untuk bersarapan disini. Makan tengah hari singgah di Fantasy Cafe (Bikers Cafe) kemudian makan malam di Restoran Sri Titingan (Isnaji) bersama keluarga angkat abangku yang berada di Tawau. Makanan laut yang terdapat di situ memang tidak dapat dinafikan kesegarannya...

Jangan lupa singgah kalau ke Tawau...

Simple but really delicious...

Makanan penuh meja...

Bersama keluarga dan sahabat yang berada di Tawau...


bersambung... hehehe

No comments:

Post a Comment