Wednesday 19 June 2013

Jalan-Jalan Di Borneo - Part II

sambungan...

Assalamualaikum !!!

Hari ni jari-jari terasa tersangatlah rajin nak menekan huruf-huruf di papan kekunci ni. Heran jugak sebab tak pernah pulak rajin nak menaip time-time ada hal yang penting lain nak buat. Takpe, abaikan saja benda tak penting ni. So, cerita pengembaraan ini akan diteruskan dengan hari ke...

Day 4

Selepas 2 hari berada di Tawau, kami sekeluarga mengambil keputusan untuk kembali ke Kota Kinabalu kerana terdapat beberapa aktiviti lain yang belum dilaksanakan. So, pagi-pagi buta tu lebih kurang pukul 6 pagi, dah check-out dari hotel dan terus menaiki kenderaan untuk ke destinasi seterusnya. Dalam perjalanan, kami sempat singgah di Check-point Sandakan untuk merehatkan badan sebelum meneruskan perjalanan ke pekan Sandakan. Sebelum sampai ke pekan Sandakan, kami melalui beberapa kawasan seperti Kunak, Lahad Datu, Kinabatangan (tempat Bung Mokhtar), Bukit Garam dan sampailah kami ke Sandakan. Jalan di Sandakan agak sesak kerana terdapat banyak lori-lori yang keluar masuk di kawasan tersebut. Kami singgah makan di Restoran Ikan Bakar Mama Resipi. Memang terbaik hasil lautnya yang segar di bakar dengan sos yang wow. Kalau ke Sandakan, jangan lupa singgah ke kedai tersebut.

Gambar tokey kena letak baru ong... hik3

Selepas makan, kami meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu Sepilok (aku nak jumpa haiwan kesukaan ku - Beruk/Monyet/Orang Utan). Damai sungguh pemandangan di sini kerana kawasan tersebut masih diselubungi dengan kehijauan daun-daun yang lebat di kawasan tersebut.

Perjalanan diteruskan dengan melalui kawasan seperti Telupit, Ranau dan singgah sebentar di Kg Luanti untuk menikmati Spa Ikan yang sangat popular di Sabah. Memang terbaik untuk merehatkan kaki selepas berhempas pulas menekan break dan minyak. Lebih kurang 30minit menhabiskan masa di situ, kami meneruskan perjalanan ke Kota Kinabalu tanpa berhenti dimana-mana lagi sebab keadaan ketika itu telah gelap walaupun baru pukul 6 petang.

Signboard kecik sangat. Kena hati-hati takut terlepas...

Day 5

Hari yang sangat bosan, jadi aku mengambil keputusan untuk bersiar-siar disekitar Kota Kinabalu sahaja. Segala mall habis aku panjat (macam kat Penang tak dak mall).

Day 6

Bangun awal pagi untuk siapkan bekalan makanan kerana hari ni nak ke pulau. Yeay, yeay... Sampai saja di jetty Jessalthon, terus abang aku membeli tiket dan aku bersama kawan abang ku, pergi medapatkan peralatan snorkeling. Kami pergi ke Pulau Sapi, kemudian ke Pulau Manukan dan akhir sekali ke Pulau Mamutik. Memang terbaik pulau-pulau disitu. Aku melakukan aktiviti snorkeling di Pulau Manukan dan sempat melakukan aktiviti yang bagi kau sangat menarik iaitu parasailing yang aku lakukan di Pulau Mamutik. Seperti kelaziman, balik je dari pulau badan dah letih, memang malam tu tak keluar kemana-mana dan tengok Konsert Kilauan Emas 3 di rumah.

Ni dah nak turun dah. Ketinggian yang paling tinggi aku
cecah masa tu lebih kurang 170-180 meter. Gayat jugak
tapi memang terbaik la. Kalau lagi tinggi lagi best kot cuma yang tak best
kena hempas dalam air, sumpah telan banyak gila air masin.

Day 7

Hari membosankan sebab letih balik dari pulau tak hilang lagi. Tu la seronok sangat masa tu, ambik padahnya sampai nak jalan pun tak larat tambah dengan kulit jadi pedih sebab kena sunburn yang agak teruk.

bersambung... bila nak habis da