Friday 2 December 2016

Indonesia (Bukit Tinggi) - Day 3

Assalamualaikum !!!


Bersambung kita dengan hari ketiga aku di Bumi Minangkabau. Breakfast hanya di hotel sebab takdak kekuatan nak mencari di luar. Selepas perut diisi dengan jayanya, nak beli sedikit la buah tangan untuk di bawa balik. Jadi yang makanan ringan yang sedap dan famous di Padang ni adalah Sanjai aka kerepek ubi kayu (kalau tak salah aku la). Singgah la di Sanjai Ummi Aufa Hakim. Di kedai ni, boleh tengok cara pembuatan kerepek2 yang dijual. Makan panas2 pun sedap, dah sejuk pun sedap sebabnya kerepeknya baru.

Lepas membeli sedikit sanjai untuk dibawa pulang ke Malaysia, aku meneruskan perjalanan ke Istana Pagaruyung. Istana ini juga dikenali sebagai Istana Basa terletak di bandar Batusangkar merupakan salah satu warisan yang terkenal di Sumatera Barat. Dan untuk pengatahuan hampa, istana sekarang yang menjadi kunjungan pelancong ini merupakan replika daripada istana sebenar yang terletak di atas Bukit Patah yang mana ianya sudah hangus terbakar.

Ramai betul rombongan yang datang masa ni...
Gambar tak berapa jelas sebab kalut hari nak 
hujan nak oiii....


Dalam perjalanan balik ke hotel, terasa lapar sebab hanya makan sarapan saja tadi. Jadi di pertengahan jalan terdapat restoran iaitu Pondok Flora Restoran. Rumah makan ni terletak di kawasan sawah padi, jadi sambil makan sambil melihat kehijauan padi-padi. Lupa nak bagitahu, yang ada kolam ikan di tepi setiap meja makan. Maknanya, makanan yang tak habis, boleh la bagi ikan-ikan tu makan. Segala mak nenek ikan tu telan.

Antara lauk-pauk yang di hidangkan...


Itik pun ada...


Ikan ni la yang makan semua
jenis makanan (jenis tak memilih ni)...

Ada 2 3 ekor burung hantu...


Monyet pun ada...
Ni aksi nak masuk gimnastik kot...


Rumah Makan
Pondok Flora...


Habis makan perjalanan diteruskan untuk ke Pasar Atas yang terletak di Bukit Tinggi. Tak jauh dari hotel yang aku duduk. Siapa yang jenis kaki shopping memang boleh gila. Sebab barang-barang yang dijual sangat-sangat murah. Antara barangan yang ada macam telekung, t-shirt, kain ela dan etc. Kalau nak murah eloknya beli di kaki lima jalan di kawasan jam gadang. Kalau naik ke pasar, harga mahal sikit. Sila tunjukkan kemahiran kalian untuk sesi tawar-menawar...

Lepas penat shopping, terus balik ke hotel untuk rehatkan badan dan solat. Untuk makan malam, nak cari sesuatu yang lain (muak dah dengan nasi padang), jadi aku ke Kharisma Hotel. Di hotel tersebut ada restoran Teratai Cafe & Restaurant. Hidangan yang ditawarkan lebih kepada Chinese Food. Boleh la makan, nak kata sedap sangat tidak la, tapi dah ada kat tempat orang, telan je la. Nak makan sedap-sedap, masak sendiri kat rumah (itu pun kalau pandai masak)...

Antara menu yang ada. Makanan 
tak berasa sangat, kena mintak 
sambal belacan...


bersambung...







No comments:

Post a Comment