Saturday 3 December 2016

Dubai - Day 1

Assalamualaikum !!!

Semenjak seminggu dua ni macam terajin sikit nak share tentang tempat-tempat aku pergi untuk tahun lepas dan tahun ni. Banyak tempat yang tak sempat nak kongsi sebab kekangan masa. Jadi, sementara menanti idea untuk siapkan thesis (sebenarnya stress sangat nak buat thesis) kali ni aku nak share perjalanan aku ke Dubai.

Percutian kali ni aku pergi bersama ibu dan abah. Jadi, kena ikut tour la sebab kalau solo aku boleh main redah je, bila bawa ibu dan abah, aku kena pilih yang sesuai la dengan keadaan dorang. Perjalanan bermula dari Penang ke Kuala Lumpur. Dari Kuala Lumpur ke Brunei menaiki Royal Brunei. Saja pilih Royal Brunei sebab nak menyinggah ke Brunei.

Brunei sebuah negara yang kecil dan penduduknya tidak ramai. Yang aku perasan di Brunei, tiada bangunan yang tinggi-tinggi dan mengikut kata penduduk di sana, Sultan Brunei tidak membenarkan bangunan tinggi melebihi daripada tingginya masjid. Alhamdulillah. Aku sempat menunaikan solat di Masjid Jamek Hassanal Bolkiah. Terpegun seketika dengan seni bina luaran dan dalaman masjid tersebut. Kubah-kubah disaluti dengan emas dan juga pagar-pagarnya guna terdapat emas. Awas! Dalam masjid tidak dibenarkan untuk mengambil gambar. Mungkin untuk menjaga keselamatan barang-barang yang terdapat di dalam tu.

Lepas menunaikan solat, aku pergi ke Pasar Malam Brunei. Teringin nak makan nasi katok sebenarnya. Itu yang sanggup ke pasar malam.

Dah kenyang makan nasi katok, pergi ke Pasar Gadong dan pusing-pusing di Istana Nurul Iman. Saja jalan-jalan sementara nak tunggu ke airport untuk penerbangan seterusnya.



Istana Nurul Iman...

Antara kuih-muih yang dijual...

Nasi katok dan nasi-nasi lain...


bersambung...


No comments:

Post a Comment