Friday 10 October 2014

Indonesia (Jakarta) - Day 1

Assalamualaikum !!!

Setelah lebih beberapa minggu nak update blog ni, sampai dah bersawang, penuh dengan habuk, tiba lah rasa untuk aku update entry perjalanan cuti aku di Jakarta dan Bandung. Aku pergi ke sana bersama 7 lagi kawan aku. Jadi kesemuanya kami 8 orang terbang ke Jakarta melalui LCCT. Aku bertindak sebagai leader mungkin sebab aku ada experience travel as backpacker. So, aku susun itinerary pastu book tiket flight, tiket train dari Jakarta ke Bandung, hotel, supir, makan dan segala-galanya la. Cuma yang aku tak ambik kisah adalah duit dorg nak shopping... hehehehehe

Kami semua bertolak dari Penang ke KL menaiki 2 buah kereta. Sampai di KL terus parking kereta kat rumah kakak aku di Putrajaya sebelum dia hantar kami semua ke LCCT. Flight ke Jakarta lewat petang, jadinya kami tiba di Jakarta lebih kurang jam 9 malam. Sampai je terus beli tiket Bus Damri ke Station Gambir. Harga tiket Rp30,000 seorang. Bus ada Wi-fi tu... hik3

Sampai di St Gambir, kami menaiki Taxi Bluebird untuk ke hotel yang terletak di Jl Hayam Wuruk. Perjalanan lebih kurang 20-30 minit. Sampai di Hotel Ro&Vi kami semua check-in dan bersihkan diri sebelum keluar mengisi perut yang sakan beralun lagu heavy metal (lapaq gila). Untung stay kat hotel ni sebab sepanjang jalan ada je kedai2 makan dan restoran yang buka hingga lewat malam (ada jugak yg 24jam). Untuk mengelakkan percutian kami mengalami masalah, kami mengambil keputusan makan di restoran (makan tepi jalan takut sakit perut) - Garuda Nasi Padang. Mahal sikit takpa, asalkan perut ok - baru la selesa nak ber"enjoy". Lepas makan kami semua mengambil keputusan untuk berjalan2 sekitar kawasan tersebut (xde nye sekitar, sampai ke kawasan mangga besar kami jalan - sakit kaki oiiiii).

Balik hotel, semua tidur tak sedar diri. Sebelum tidur aku dah remind dorg untuk bangun awal sebab banyak tempat nak jelajah lagi ni.

p/s: sorry gambar first day tak banyak sebab letih dan excited... hahahahha


Hidangan makanan di Garuda Nasi Padang...
Wani dah tak sabar nak terkam lauk... hik3

Makanan ni la ada banyak di jual di sepanjang
kaki lima jalan...


bersambung...

No comments:

Post a Comment