Tuesday 3 September 2013

Muhasabah Diri

Assalamualaikum !!!

Tiada isu yang hebat nak diperkatakan untuk entry kali ini. Cuma nak bercerita sedikit tentang individu2 yang merasa diri mereka terlalu sempurna sampai menganggap apa yang orang kata perkataan semuanya salah. Di mata mereka ini, jika seseorang itu membicarakan hal yang seakan2 tidak mengokong mereka, mereka akan hentam sehabis-habiskan sehingga sanggup menokok tambah cerita yangsebenarnya. Hanya kerana, tidak berpuas hati kerana ada diantara kalangan manusia lain yang juga tidak bersetuju dengan mereka. Adoiiii...

Cuma muhasabah diri. Sebelum kita nak mengatakan bahawa kita tidak setuju sesuatu perkara tersebut, selidik dahulu apa yang dimaksudkan orang yang menyuarakan isu terbabit. Kata orang, kita tak rasa apa yang orang rasa, jadi hati-hati bila berbicara. Tok aku selalu pesan kat kita orang cucu yang dia sayang ni "don't judge people until you walk a mile in their shoes or life a day in their life". Stop pretend that you know everything. People also have their right to talk or write what they think. So respect others if you want people to respect you.

Orang2 jenis macam ni seronok bila ada yang sokong dorang untuk menghentam orang. Tapi bila terlampau ghairah nak mencari kesalahan orang, dia lupa orang lain perhatikan apa yang dia perkataan. Tak salah untuk suarakan pendapat tapi jangan ada niat nak malukan orang.

p/s : post ini tiada tujuan untuk malukan sesiapa cuma untuk muhasabah diri yang kadang-kala terleka...


No comments:

Post a Comment