Saturday 28 November 2015

Cambodia (Phnom Penh) - Day 4

Assalamualaikum !!!


Aku kembali untuk sambungan kisah dan tempat-tempat menarik di Phnom Penh, Kemboja. Breakfast hanya di hotel sebab Holiday Villa Hotel menyediakan makanan halal untuk orang Islam, so tak perlu nak fikir untuk mencari sarapan. Bila perut pun dah berisi, senang la nak mulakan langkah untuk melihat tempat-tempat di sekitar bandaraya Phnom Penh. Seperti yang kita semua tahu Phnom Penh merupakan ibu negara untuk Cambodia/Kemboja. Mulakan destinasi ke sebuah muzium yang menceritakan tentang Tonle Sap. Sejarahnya tidak terlalu banyak (tak pergi pun takpe). Seterusnya aku ke Russian Market yang mana keadaannya lebih kurang macam Chowrasta di Penang. Barang dagangan yang banyak seperti kain ela, keychain, handbag (tiruan) etc. Takde yang menarik perhatian sebabnya harganya tidak la terlalu murah dan pilihannya agak terhad. Destinasi membeli-belah untuk ole-ole aku memilih untuk pergi ke Central Market. Wow, terdapat lebih daripada 200 buah kedai didalam satu bangunan (sebiji macam Ben Thanh Market, Saigon, Vietnam). Barangan yang dijual majoritinya untuk pelancong dan warga tempatan. Lebih kurang macam di Russian Market tetapi pilihan lebih banyak dan harganya jauh lebih murah (mungkin adanya persaingan sesama sendiri). Disebabkan kawasannya terlalu besar dan padat, lebih baik ingat pintu yang mula-mula masuk sebabnya terdapat berpuluh pintu disekeliling Central Market. Aku pun hampir sesat. Memang best kalau nak shopping kain ela jenis songket sebab murah dan banyak pilihan. Cuma satu je yang tak best tentang Central Market ni (bagi aku la, orang lain aku tak tahu), bau dalam kawasan tu agak hanyir. Sebabnya dorang juga menjual makanan basah dan kering, dan jangan terkejut kalau nampak ada orang jual katak goreng, satay ular, kala jengking goreng cili dan beberapa jenis lagi (sumpah loya tekak).
Pintu hadapan Central Market


Sebahagian daripada "kerepek"....
sumpah geli

Lepas dah pusing-pusing dan habiskan sedikit duit, aku bergerak untuk makan tengah hari di Cafe Malaya. Makanan yang ada boleh tahan sedap untuk tekak aku yang jenis tak banyak songeh ni. Yang penting jumpa ja restoran halal, makan je la. Sebab susah nak cari... huhuhuh

Cafe Malaya
(tapi bukan milik rakyat Malaysia)

Balik hotel untuk rehat kan badan dan solat sebelum meneruskan perjalanan ke Suria Mall. Aku jarang kalau travel nak singgah shopping mall sebab kat Malaysia pun banyak, tapi untuk tengok keadaan shopping mall dorang tak salah la untuk masuk. Tak banyak perubahan daripada shopping mall di Malaysia. Walaupun terletak di Kemboja, barangan jualan di dalam shopping mall tidak menggunakan matawang mereka sendiri, tetapi menggunakan USD. Jadi faham-faham lah harga barangan tersebut. 

Malamnya, mengambil kesempatan untuk makan malam ni atas kapal. Jadi aku ke Mekong River Restoran untuk menikmati matahari terbenam disepanjang arus sungai Mekong di atas kapal yang bergerak sebelum dihidangkan dengan menu-menu yang traditional masyarakat Kemboja. 

Antara kapal yang menyediakan service
restoran bergerak...




bersambung... 






No comments:

Post a Comment