Monday 9 November 2015

Resipi Pau Sambal

Assalamualaikum !!!

Semenjak pindah dok Perak ni, aku jadi terlebih rajin untuk masak. Dulu pun memang rajin (sebab minat) tapi takdak masa ja nak buat tambahkan pula kat Penang tu makanan apa yang takdak kan. Dah la semua sedap-sedap dan dekat nak p makan. Kat Perak ni makanan tak berapa nak kena dengan tekak (ye la dah 26 tahun dok makan makanan Penang ja).

So hari ni aku nak share resipi Pau Sambal. Ni kira favourite la sebab kuih yang jenis manis-manis ni aku tak berapa suka sangat. Sebenarnya adunannya untuk donat tapi aku letak sambal tumis ikan bilis.

Bahan-bahan

Adunan A (campur kesemua bahan hingga kembang)

1 cawan air suam
1 packet yis kering
2 sudu gula
2 sudu susu pekat


Adunan B (campur dan gaul rata)

4 cawan tepung gandum
3 sudu planta
2 sudu the baking powder
1 sudu teh garam


Cara-cara

1. bila adunan A dah kembang masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan A dan gaul sehingga sebati dan menjadi doh

2. tutup bekas doh dengan plastik supaya udara tak masuk - biarkan lebih kurang 1 jam

3. lepas 1jam tepuk-tepuk doh untuk mengaliran udara

4. bentukkan doh mengikut naluri hati

5. biarkan lebih kurang 15-20 minit untuk mengembang kali terakhir

6. panaskan minyak dan goreng.


p/s : resepi sambal tumis ikan mengusul kemudian - tapi mustahil korang tak tahu kan... (dasar pemalas aku nak menaip)


rupa tak elok takpa, yang penting 
rasa mau ummpphhhh...



No comments:

Post a Comment