Monday 22 July 2013

Mutiara Kata Islamik #1

Assalamualaikum !!!

Aku sangat-sangat suka membaca. Apa sahaja jenis bahan bacaan akan aku baca sampaikan kalau bosan, segala advertisement pun aku baca. Bagi aku membaca ni tak rugi sebab dengan banyak membaca kita akan memperluaskan pandangan dan pemikiran kita tentang sesuatu. So, hari ni terasa nak kongsi beberapa mutiara kata Islamik yang aku pernah baca.

Mutiara kata ini umpama satu pembangkit semangat dalam diri untuk merawat jiwa yang kadang-kadang mempunyai sakitnya tersendiri...

#1
Hal terpenting bagi seseorang di dunia ini adalah memiliki iman yang benar, akhlak yang terpuji, akal yang lurus, tubuh yang sihat dan rezeki yang berkat. Selain semua itu, adalah beramal dan mengisi waktu dengan kesibukan yang bermanfaat.

#2
Jadikan sahabat sejatimu adalah pena, saluran penumpahan idea-ideamu adalah dakwat, kawan bermainmu adalah buku, istanamu adalah rumahmu dan simpanan kekayaanmu adalah tenaga atau masa sihatmu. Jangan hiraukan hal-hal yang telah berlalu.

#3
Hari kelmarin telah tiada. Hari ini sedang berlangsung. Sementara hari esok belum lahir. Harimu adalah hari ini maka isilah ia dengan ketaatan nescaya engkau akan mendapat keberuntungan.

#4
Sekeping roti kering dalam keamanan itu lebih lazat daripada madu dalam ketakutan. Tinggal di khemah tetpai terjaga dari fitnah itu lebih baik daripada tinggal di istana penuh fitnah.

#5
Memberi maaf adalah lebih lazat daripada membalas dendam, bekerja lebih nikmat daripada menganggur, qanaah lebih bernilai daripada harta dan kesihatan lebih baik daripada kekayaan.



p/s : renungkan segala yang tertulis, cari segala yang tersirat agar yang tersurat itu dapat dinilai dengan lebih baik...


No comments:

Post a Comment