Wednesday 3 July 2013

Renungan dan Sindiran

Assalamualaikum !!!

Saja nak kongsi satu sajak yang lama aku simpan. Sajak ni aku jumpa ketika aku membaca sebuah majalah ketika aku di bangku sekolah rendah lagi. Sangat menarik untuk dibaca. Sekali baca pasti ketawa memecah hening, dua tiga kali baca pasti ada yang tersentap dihati. Yang mampu memahami, hanyalah diri sendiri.

Semalam aku bermimpi
real... tapi kalut sikit
aku bersembang dengan makhluk
yang tak bermulut...

Aku jumpa sejadah reput
pinggan sompek...
sekeping not seratus
pena tak bertinta dan
seraut wajah bulan mengambang...

Sejadah mengeluh
"tengoklah aku yang lusuh
haram tak berbasuh
bertahun aku digantung tak berusik
agaknya aku sekadar penghias bilik
entah kemana tuan aku punya dahi
tak pernah melekap di sini??"

Pinggan sompek menyampuk
"dulu aku diisi nasi dan lauk
sompekku ini akibat diketuk
bersaksikan aku mereka makan
tak baca bismillah
tapi bila demam sikit
pandai pulak sebut Allah... Allah..."

Not seratus datang melayang
"akulah paling manusia sayang
kalau aku ada semuanya boleh dirancang
jatuh naik orang terletak pada aku sekeping
tengok! besarnya kuasa aku disekeliling"

Pada sahabat aku, ingatlah duit mampu mengubah seseorang itu daripada baik kepada jahat dan vice versa. Sejadah jangan hanya digunakan apabila terdesak nak meminta sesuatu daripada-Nya. Pinggan itu susah senang hendaklah menjadi saksi bacaan Bismillah didahulukan dalam apa jua keadaan...

Ini hanya sekadar renungan dan ambillah ikhtibar jika ada kaitan dengan diri. Siapa yang angkat batu, dia la yang terasa penatnya...

No comments:

Post a Comment